Löpträning

Löpträning är inte det roligaste man kan syssla med. Att bara springa en slinga blir ganska så tråkigt. Speciellt om det blir längre avstånd. Vanligtvis brukar jag springa 5-6km i hyfsat tempo. Hellre det, än att bara lunka på i en mil enbart för att man ska springa en mil. I söndags varierade jag mig lite och körde intervaller istället. Jag sprang sk Tabata-intervaller och det var inte roligt det heller, men riktigt jobbigt vill jag säga. Tabata-intervaller är av japanskt ursprung, där de med högintensiv träning pressar kroppen till det yttersta. Och det kändes i slutet av passet. jag körde bara 3 omgångar med tio 20sek intervaller och sedan avslutade jag med fem 15-5 intervaller.

Pulsen var ordentligt hög efteråt, trots att passet inte var så långt, men det kändes betydligt mer effektivt än att bara springa en runda.

Tabata-intervaller är inte bara konditionsträning utan det är alldeles utmärkt för styrketräning med kroppen som belastning och går att göra än intensivare med hantlar eller kettlebell-vikter



Kommentarer

Ge mig en kommentar här:

Och du heter?:
Kom ihåg mig?

Din E-post tack: (publiceras ej)

Var hittar jag dig?:

Kommentera här:

Trackback
RSS 2.0
FAVORITER JUST NU "Snart skiner Poseidon" Suarez is back